Artikelen - Moderne Technologie... |
Datum: 23-06-2000
Steeds vaker kom ik projecten tegen waar vooraf diverse technische
scenario’s tegen elkaar worden afgewogen. Wordt het een
C:-schijf-applicatie, Client-server of 'Web'.
Kosten en baten worden naast elkaar gezet. Voor en nadelen vergeleken.
Uitstekend!
Opvallend is hierbij echter, dat de diverse criteria niet gewogen
of onderbouwd hoeven te zijn. Het is voor mij onbegrijpelijk hoe
'Moderne technologie' vrijwel door iedereen klakkeloos als een
(zwaarwegend) voordeel kan worden geaccepteerd. Eten bereiden met
een magnetron is een 'moderne technologie' maar voor het aanrichten
van bijvoorbeeld vleesgerechten slechts zeer beperkt bruikbaar!
Ouderwets, met een pan, is nog steeds de betere oplossing.
Bij de criteria mis ik ook het belang, of de prioriteit.
'Performance voor de eindgebruiker' is in mijn ervaring een uiterst
belangrijke factor. Als die halveert, dan doen alle gebruikers
twee keer zo lang over hun taak. Al is dat maar seconden, op
jaarbasis kan dat aardig oplopen!
Dat laatste punt 'centraal beheer van de applicatie' is een toverwoord
op dit moment binnen IT. Niemand hoeft te bewijzen dat het in een
specifieke geval 'goedkoper te beheren' is. Argumenten als performance,
beschikbaarheid, betrouwbaarheid, eenvoud in bouw, onderhoud
en gebruik spelen een ondergeschikte rol.
Vaak blijkt het 'uitrollen' en beheren van applicaties op fileservers
of op lokale harddisks, een langdurig, ingewikkeld en kostbaar proces.
Wat dus noodzakelijk is, lijkt mij, is een analyse van dit verschijnsel.
Zit het probleem in de inrichting en architectuur van het LAN,
is de wijze van implementatie wel goed doordacht of is het goedbeschouwd
niet nodeloos ingewikkeld geworden door regels en voorschriften.
Natuurlijk biedt 'opnieuw beginnen' de illusie dat het dan vanzelf beter gaat.
Er is eigenlijk ook geen analyse nodig, wat de oplossing hebben we nu:
'Alles moet verwebt worden'.
Een Java-Applet zet je één keer centraal neer,
en de browser van de gebruiker haalt deze wel weer op als de applet
gewijzigd is. Alles opgelost.
Een Applet is 'een kleine applicatie', een programma'tje.
Daarvan hebben we er ongemerkt al een heleboel op onze PC.
Denk bijvoorbeeld aan MediaPlayer. Ook dat is een klein
windows-programma'tje; Een Applet, zeg maar!
Een windows-programma kan heel eenvoudig tijdens het starten op een
centrale server kijken om te zien of er een nieuwe versie van 'zichzelf' aanwezig is.
In dat geval haalt ie deze op (update zichzelf) en start op.
Dit is geen theorie, ik heb dit gedaan! vijf jaar geleden!
De enige voorwaarde voor deze eenvoudige vorm van
centraal onderhoud
op lokale applicaties,
is dat er een netwerk (of modem) verbinding aanwezig is!
Dat laatste is nou nèt de zelfde voorwaarde die ook
Web-applicaties stellen!
dat alles doet er eigenlijk niet zoveel toe. Het betreft hier namelijk
'moderne technologie' en dat zegt genoeg.
Een prachtige manier om voordelen van een Client-applicatie
(snelheid, lokale database, hoge beschikbaarheid, automatisch
toegang tot printer en randapparatuur) te combineren met centraal
opgeslagen data is GiroTel.
Jammer genoeg moet er nog apart ingebeld worden, in plaats van toegang
via internet. Dat kan nog verbeterd worden, en zal ook gebeuren als de
beveiliging op internet beter wordt. Centraal worden de applicaties
neergezet. De gebruiker download het programma of de update als hij
dat wil. Hij beschikt over lokale gegevens, en hoeft dus niet 'online'
te zijn; geen netwerk verkeer te genereren. Hij maakt kort verbinding
om zijn wijzigingen door te sturen, en krijgt direct de centraal
beschikbare gegevens terug wanneer dat van toepassing is.
Dat is een echte client-server toepassing. Een gewone C:-schijf applicatie,
met alle voordelen van centrale gegevens en centraal beheer van de
applicatie! Ook de 'belasting-diskette' is zo’n voorbeeld.
Dit programma wordt maar eens per jaar gebruikt, maar is gebaseerd
op de zelfde filosofie.
Het ziet er naar uit dat wij eerst het kind (alles, behalve Web)
met het badwater (huidige dure beheersorganisatie) gaan weggooien,
om over een jaar of drie te ontdekken dat er eind 1999 al uitstekende
oplossingen voorhanden waren die we toen over het hoofd wilden zien...
|